Rejser til Venedig

Af en eller anden helt uforstålig grund var jeg for nylig for første gang i Venedig. Hvorfor har jeg dog ikke været opmærksom på denne helt vidunderlige perle noget før? Byen har taget mig med storm, jeg er blevet forelsket igen, og det er bestemt ikke sidste gang, jeg lægger vejen forbi den betagende, gamle by, der er så rig på historie og prægtige bygningsværker og  lige begunstiget af en helt speciel atmosfære, der er skabt af både de berømte kanaler og den behagelige mangel på biler og cykler. Velkommen til Venedig med Hideaways, vi er specialister i rejser til Venedig, hvor du bor på charmerende hoteller i din ferie.

Vel ankommet til mit hotel, der ligger i et meget hyggeligt område mindre end 10 minutters gang fra busterminalen, bliver bagagen sat på værelset, og så er det ellers bare med at komme ud og opdage Venedig. Så afsted går det gennem en snæver smøge, ned til en kanal, over en bro og zigzagge gennem hyggelige gader og smukke pladser og over en, to, tre, fire, fem……27, 28, 29 ,30 broer mere, hvorfra der er den dejligste udsigt til smukke, gamle huse, der jo som bekendt står med fødderne i vand. Hvordan de kan holde i så mange år, går over min forstand.

På de meget smalle kanaler kan jeg beundre gondolierernes elegante manøvrering af de lange, slanke gondoler, og på de lidt bredere kanaler er der travlt som på en ganske almindelig vej i en ganske almindelig by. Her er lastbiler, taxaer og busser bare skiftet ud med ”søfartøjer” af mange forskellige slags.  

Bliv væk i Venedig

Venedig er en by, hvor man næsten ikke kan undgå at blive væk, og naturligvis sker det da også for mig. Jeg skal ikke nå noget bestemt mål, så det er jo blot et spørgsmål om, at jeg mister retningen og fornemmelsen af, hvor jeg er, og jeg ynder ellers at ”prale” lidt af min stedsans. Jeg går og går og ender ved lagunen, der føles stor som et hav. Troede der var en bro over den kanal, jeg havde gået langs, men blev snydt.

Så er det tilbage igen og efter lidt traven til højre og venstre dukker der en dejlig plads op, og naturligvis er der indtil flere vadesteder, hvor tørsten kan slukkes, og nu er det vist på tide at stifte bekendtskab med den lokale specialitet spritz, som jeg har fået rosende omtalt. Denne gudedrik består som oftest af Campari, hvidvin og danskvand garneret med en skrive appelsin og en stor, grøn oliven. Den er helt perfekt på en dejlig solskinsdag, og da jeg er heldig med vejret på min lille Venedig-tur, bliver det ikke sidste gang, jeg bestiller sådan én.

En storby uden biler og cykler

Det er ret specielt at bevæge sig rundt i en storby helt uden biler og cykler – her skal du ikke springe for livet, når du krydser gader og veje, og her bliver du ikke dyttet af af travle bilister eller får sendt uvenskabelige hilsener med på vejen af cyklister, der skal hurtigt frem. Til gengæld skal du forberede dig på trængsel af gående, hvoraf de fleste nok er turister, for på de rigtig travle dage kommer der næsten 2½ gange så mange turister til byen, som der er indbyggere. Ikke helt til alle venezianeres tilfredshed.  

Hurra for vaporettoer

Inden min rejse har jeg læst lidt på lektien om Venedig og fået et par gode tips af nogle mere Venedig-kyndige kolleger, så jeg er opmærksom på, at købe min billet lufthavn-Venedig t/r med bus INKLUSIV en 3-dages billet til  vaporettoerne allerede i lufthavnen. Der er en skranke lige ved bagagebåndet, så ventetiden på kufferten kan benyttes optimalt. Prisen pr. billet er i oktober 2016 € 52. 

Jeg nyder at stige ind i ”min” vaporetto (nr 1), der har rute på Canal Grande, hvor jeg i løbet af ca. 45 minutter transporteres fra den ene ende til den anden og undervejs kan beundre nogle af byens smukkeste paladser og kirker og naturligvis den berømte Rialtobro. Det er måske ikke den optimale sightseeingtur, men den giver et overblik over byen. Der er masser af stoppesteder undervejs, så det er nemt at hoppe af og på, når der er noget, der skal studeres nærmere. 

Masser af spændende ting at se!

Min tur til Venedig er blot på 2½ dag, så det er begrænset, hvor meget jeg kan nå at se, og jeg beslutter mig for, at jeg vil have Venedig ind under huden og bare nøjes med at gå rundt i gaderne og lade alle indtrykkene bundfælde sig. Så må al det indendørs i kirker, paladser og museer vente til næste gang – for jeg er helt sikker på, at der bliver en næste gang.

For en førstegangsbesøgende som mig, er det naturligvis alle de store attraktioner, der står øverst på besøgslisten, så jeg står af vaporettoen ved den imponerende Markusplads med den berømte kirke, det eventyrlig smukke Dogepalads og den berygtede Sukkenes Bro. Så slentrer jeg gennem gaderne og får vinduesshoppet i alverdens lækre mærkevarebutikker, inden jeg når frem til et af Venedigs mest berømte vartegn, nemlig Rialtobroen. Den stammer helt tilbage fra slutningen af 1500-tallet og var i mange, mange år den eneste bro over Canal Grande.

Jeg klemmer mig gennem menneskemængden, så jeg kan komme helt ud til rækværket og få et billede af det travle liv på den store kanal. Det er nok et motiv, som 90% af Venedigs turister har magen til. Så er jeg på den side af broen, hvor det berømte marked holder til – et marked, der ikke er til for turisternes skyld, men i høj grad for de fastboende, men jeg holder meget af markeder, så jeg skal rundt og kigge på det hele.

Nu var jeg lige kommet over Canal Grande, men så får jeg øje på et skilt med ordet ”traghetto” og er hurtigt inde i køen til dette transportmiddel. Det er i al sin enkelthed gondoler, der sejler på tværs af Canal Grande. Turen tager omkring 4 -5 minutter og koster € 2 pr. person (turist), venezianere slipper lidt billigere. Canal Grande er ca. 3,5 km lang og krydses af blot 4 broer, så vil du over kanalen et stykke vej fra en bro, har du 2 muligheder. Enten ved hjælp af en traghetto (der er 7 overfartssteder) eller ved at benytte vaporetto nr. 1, der zigzagger sig fra bred til bred. Men jeg må absolut prøve en tur i gondol, og da jeg er for nærig til at spendere de € 80 til € 100, som en "rigtig" tur med gondol koster, er traghettoen jo perfekt.

I'll be back

Jeg låner lige en berømt sætning fra Arnold Schwarzenegger alias Terminator – ikke at han har noget med Venedig at gøre, men meningen er helt rigtig – for naturligvis kommer jeg tilbage til Venedig!

Læs mere om Venedig

Information om Venedig

Jeg har her samlet nogle få facts og informationer om Venedig, såsom byens geografi, befolkning, historie og klima, som kan tjene som inspiration til din ferie i Venedig. Hvis du ønsker at finde mere inspiration til din rejse, anbefaler jeg dig at besøge vores blog, hvor du kan finde spændende artikler om alle vores rejsemål. 

God fornøjelse og god rejse!

Geografi og befolkning

Venedig er hovedstad i regionen Veneto i den nordøstlige del af Italien. Byen ligger spredt over 117 øer, adskilt af kanaler og forbundet via broer, ved en lukket lagune ved udmundingen af de to floder Po og Piave.

Byen, der har omkring 265.000 indbyggere fordelt på 640 km2, er opdelt i seks bydele, hvoraf den ene - den historiske bymidte - er inddelt i såkaldte sestieri. Hver sestiere blev tidligere administreret af en prokurator og hans personale, men i dag har de ingen selvstændige magtbeføjelser og udgør hovedsageligt en statistisk og historisk enhed. Hver sestiere er inddelt i sogne, hvoraf der i dag kun er 38 tilbage af de oprindeligt 70, som eksisterede i 1033.

Som et kuriosum har hver sestiere deres helt egen måde at tildele husnumre på, som ofte ikke er forståelig for en udenforstående, idet et husnumrene kan løbe fra et hjørne af bydelen til et andet hjørne - og nogle gange helt op til flere tusinde numre. En anden interessant detalje ved disse sestieri er, at du kan se dem repræsenteret på stævnen af de gondoler, der bringer turister og lokale rundt i byens kanaler (de seks takker anbragt på det yderste af stævnen).

Foruden de historiske sestieri er kommunen Venedig opdelt i seks administrative distrikter kaldet municipalità. Hver administrativ enhed er reguleret af et råd, kaldet consiglio, og en formand. Disse administrative bydele har - i modsætning til de såkaldte sestieri - beføjelse til at rådgive borgmesteren med ikke-bindende udtalelser om et bredt spektrum af emner (miljø, byggeri, folkesundhed, lokale markeder), og udøve de funktioner, der tillægges dem af byrådet.

Klima og vejr

Venedig har et fugtigt subtropisk klima med kølige til kolde vintre og meget varme somre. Fugtigheden fra de allestedsnærværende kanaler spiller en vigtig rolle i byens klima og er blandt andet medvirkende til de massive tågebanker, som man ofte ser afbildet på vinter-postkort fra byen. På den anden side betyder byens nærhed til havet, at det aldrig bliver så koldt som visse steder inde i landet i det nordlige Italien.

De varmeste måneder i året - juli og august - når middeltemperaturer på henholdsvis 23 og 22,6 grader, mens de koldeste måneder i året - januar og februar - når middeltemperaturer på henholdsvis 3,3 og 4,7 grader.

Uanset i hvilken måned, du tager på ferie i Venedig, bør du tage en paraply med, for nedbøren i byen er jævnt fordelt over årets tolv måneder. Den mest regnfulde måned falder således i højsæsonen juni med 78 mm i gennemsnit - eller svarende til 8,6 dage med regn i gennemsnit på månedsbasis - mens den mindst regnfulde måned i året falder i lavsæsonen januar med 47 mm i gennemsnit - eller svarende til 6 dage med regn i gennemsnit på månedsbasis.

Fugtigheden er også jævnt fordelt hen over året med 81% fugtighed i både januar og december i toppen, mens juli og august ligger i bunden med henholdsvis 71% og 72%.

Til gengæld er du sikker på at kunne få mest sol, hvis du tager afsted i juli eller august måned, hvor der gennemsnitligt er henholdsvis 288 og 257 soltimer på månedsbasis, mens december og januar ikke overraskende er de mindst solrige måneder med henholdsvis 77,5 og 80,6 soltimer på månedsbasis.

Historie

Venedigs oprindelse er omgærdet af mange spekulationer og kun lidt videnskabelig konsensus. Der er dog enighed blandt de fleste historikere om, at Venedigs oprindelige befolkning kom fra andre italienske byer, såsom Padua, Treviso, Altino og Aquileia, hvorfra de flygtede fra hunnernes og de germanske folkeslags invasioner og hærgen i Norditalien. 

Sene romerske kilder beretter også om såkaldte “incolae lacunae”, dvs. lagune-beboere, der skulle have været lokale fiskere, som boede på øer i det område, der nu er Venedig, formodentlig før de omtalte indbyggere fra andre norditalienske byer søgte tilflugt i området. Den officielle grundlæggelse af byen bliver dog normalt først stadfæstet til året 421 e.Kr., hvor byens første kirke, San Giacomo, angiveligt blev indviet på øen Rialto.

Venedigs tidlige historie var præget af de samme folkevandringer og hærgende invasioner af fremmed folkeslag, som dem, der havde drevet byens første indbyggere til området fra nordligere italienske byer. Visigotere, markomannere, quadere og hunnere skiftes til at lægge byens centrum øde, men uden held med at forblive i byen i længere perioder. Også lombardere og byzantinere forsøgte at vinde herredømme over byen i dens tidlige stadie. 

Sidstnævnte - byzantinerne - herskede over byen fra 584 som en del af Eksarkatet Ravenna, som imidlertid blev væltet af den lombardiske konge Aistulf i 751. Lombarderne erobrede dog ikke selve Venedig, der dermed forblev en - i stigende grad -isoleret og uafhængig byzantinsk forpost, hvor folk på flugt fra de invaderende lombardere søgte tilflugt; hovedsageligt på byens mange øer. Lombardernes invasion førte til opførslen af mange forsvarsværker i byen, herunder forsvarsmuren mellem Olivolo og Rialto; den såkaldte civitatis murus.

Frankernes konge Karl Den Store forsøgte at erobre byen ved hjælp af sin søn, Pippin af Italien, men igen viste byen sig at være en for stor mundfuld. Pippin belejrede byen i seks måneder, men måtte opgive forehavendet i 810 efter at sumpene i lagunen havde smittet de frankiske soldater med sygdomme. Pippin endte med selv at dø af sygdomme, som han havde tilraget sig ved belejringen.

Fra det niende til det tolvte århundrede udviklede Venedig sig til en bystat; en såkaldt Repubblica Marinara, dvs. maritim republik. Byen vandt ikke bare maritim kontrol over de omkringliggende områder, men så langt som til vore dages Kroatien (Dalmatien og Istrien) og de fleste ægæiske øer, herunder Cypern og Kreta. De nye territoriale erhvervelser og en stærk flåde, der havde held til at beskytte byen og dens handelsveje mod pirater, gjorde byen til centrum for handel mellem den vestlige verden, Byzantium og Asien og øgede byens politiske, kulturelle og økonomiske magt betydeligt.

I begyndelsen havde Republikken Venedig tætte relationer med Det byzantinske Imperium i Konstantinopel - byzantinerne gav republikken handelsrettigheder i øst, mens republikken hjalp imperiet med at forsvare dets grænser mod tyrkisk og normannisk invasions-forsøg - men i kølvandet på det fjerde korstog - hvor korsfarere var udsendt til Jerusalem af pave Innocens 3. - ændrede dette sig radikalt. I stedet for at drage direkte til Jerusalem og befri byens for dens muslimske belejring, indgik venetianerne en aftale med den byzantinske prins Alexios Angelos om at lægge vejen forbi Konstantinopel og indsætte Angelos´ far som kejser, der var blevet afsat forinden.

Det lykkedes også venetianerne at få Angelos indsat som kejser, men et halvt år senere blev han afsat igen gennem et folkeligt oprør. Derved kunne venetianerne ikke modtage de penge, de havde fået udsigt til for deres hjælp med at bringe Angelos til magten, hvilket førte til deres brutale angreb på byen og senere til oprettelsen af Det latinske Rige i april 1204. Byzantinerne vandt imperiet tilbage i 1261, men da var det allerede for sent; imperiet var bragt til hælene og kun knap et par hundrede år senere, i 1453, blev byen overløbet af ottomanerne med sultanen Mehmed 2. i spidsen. På den måde bidrog Republikken Venedig ironisk nok indirekte til kristendommens de facto uddøen i Nærøsten.

Venetianerne fortsatte dog ufortrødent deres blomstrende handel med både nye og gamle herskere i Nærøsten og omkring Middelhavet - og i slutningen af det trettende århundrede var byen den mest velstående by i hele Europa. Alene dens flåde talte 3300 skibe og 36000 sømænd. Byens velstand fortsatte i det fjortende århundrede, hvor den blev verdens hovedstad for bogtrykkeri-kunst og blandt andet var ophavssted til de første udgaver af fænomenet paperback takket være bogtrykkeren og humanisten Aldus Manutius, der opfandt en bog, der let kunne transporteres på en rejse, f.eks. i en saddeltaske.

Rigdommen og den uophørligt blomstrende vækst varede dog ikke for evigt. Republikken Venedigs berygtede forfald skete i løbet af det femtende århundrede - og forbindes ofte med venetianernes forsøg på at holde fast i den store græske by Thessaloniki og senere også deres bestræbelser på at hjælpe byzantinerne med at forsvare Konstantinopel mod ottomanerne (som de jo ironisk nok indirekte havde banet vejen for med deres mislykkede kup under det fjerde korstog, der destabiliserede hele Det byzantinske Rige). Siden erklærede ottomanerne krig mod Republikken Venedig, hvilket førte til, at republikken mistede store landområder i Nærøsten; og venetianernes magt eroderede for alvor bort, da den i de følgende århundrede så sig udkonkurreret af lande som Portugal, Spanien, England og Holland i bestræbelserne på at vinde nye kolonier og handelsveje i andre verdensdele - og samtidig så sig ramt af flere udbrud af Den sorte Død og Den italienske Plage, der i visse tilfælde tog livet af en tredjedel af byens befolkning.

Byen og republikken Venedig var på vej mod en mere perifer og meget mindre magtfuld position blandt verdens sømagter og den svækkede position tog byen med sig ind i moderne tid. Byen var dog stadig et center for manufakture indtil midten af det attende århundrede og senere i det samme århundrede blomstrede byen på ny, men denne gang inden for kunst og kultur; en overdådig kunstnerisk rigdom, som påvirkede andre europæiske landes kunstneriske traditioner og som helt indtil i dag har sat sig spor på europæisk kultur.

Valgfri afrejsedato og rejselængde på alle hoteller

 rejser fundet:

Filtrering

Sorter efter

Minimum antal stjerner

Rejsetemaer

Søger priser på din rejse

Det tager mellem 10 og 15 sekunder.


Ingen rejser fundet for valgte periode

  • Søg datoer markeret med grøn i kalenderen for gode flyforbindelser
  • Søg max. 2-3 pers. pr. vær. (og max. 9 i alt)
  • Den valgte periode er muligvis udenfor sæson på denne destination
  • Afrejsedato er muligvis for langt ude i fremtiden (mere end 8 måneder)
  • Alle hoteller på denne destination er muligvis fuldt booket i valgte periode