Kære gæst.

Når du har klikket dig ind på denne side, så er det med stor sandsynlighed for, at du har bestilt en ferie til et rejsemål i Europa med ankomst inden så længe.

Netop derfor har vi lavet en slags ”FAQ”-side med såvel generelle som mere specifikke informationer vedr. mulige afvigelser og anbefalinger grundet Covid-19 i tillæg til den almindelige ”rejsetjekliste”. For selvom hovedparten af de sydeuropæiske rejsemål er godt i gang med genåbningen, så kan der alligevel være vigtige ting, som du bør være opmærksom på inden ankomsten. 

Her finder du aktuel information fra EU om rejser til lande i Europa: Re-open EU
Her finder du information, hvis du skal flyve til et EU-land og bla. information om hvor præ-registrering hjemmefra kan krævesCOVID-19 Travel Regulations 

Som altid er du mere end velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til stort eller småt. Men vi håber, at du ud fra nedenstående praktiske informationer føler dig ’godt klædt på’ og velinformeret og dermed kan glæde dig til at holde en velfortjent ferie. 

______________________________

De mest stillede spørgsmål - før afrejse

"Jeg har bestilt en pakkerejse inkl. fly - hvad skal jeg være opmærksom på før og ved ankomsten til lufthavnen?"

Svar: Siden Covid-19 er det blevet endnu mere vigtigt at være velforberedt og have søgt praktiske informationer inden afrejsen, når din transport indeholder en flyrejse. Det er for din egen sundhed og sikkerheds skyld. Uanset hvilken lufthavn, du rejser fra. For det første anbefales det, at du så vidt muligt checker ind hjemmefra. For det andet anbefales det at være i lufthavnen i endnu bedre tid end 'før Corona', da der kan forventes flere tjek, og der skal holdes bedre afstand (og mundbind er som oftest obligatorisk). F.eks. ved bagageindlevering, security og boarding. Langt de fleste lufthavne har særskilt information på deres hjemmesider, som vi vil anbefale og råde dig til at læse inden din ankomst til lufthavnen. Her finder du link til:

"Hvordan vil min flyrejse foregå - lige fra boarding, oppe i luften og den videre ankomst til rejsemålet?"

Svar: Som skrevet i svaret ovenfor, så er det mere vigtigt end nogensinde at sætte sig ind i forholdene ved en flyrejse, og du er som passager selv ansvarlig for at  søge og skaffe information hos det specifikke flyselskab, som du har valgt, da du bestilte din pakkerejse. Langt de fleste flyselskaber har lavet en god introduktion til, hvad du kan forvente dig ombord. Lige fra periodiske fravigelser hvad angår boarding-procedure, håndbagageregler, mundbind og salg ombord. Vi vil derfor på det kraftigste opfordre dig til og anbefale at læse mere hos dit flyselskab. Vi kan desværre ikke liste alle her, men har udvalgt links til  de mest benyttede flyselskaber (kontakt os i god tid inden afrejsen, hvis du ikke kan finde information hos det flyselskab, som du har bestilt en flyrejse ved) - og vær venligst opmærksom på, at informationerne løbende kan ændre sig:

"Hvis jeg vælger ikke at benytte mig af det ophold ("kun hotel"), jeg har bestilt via jer, kan jeg så få mine penge tilbage?"

Svar: Det er 100% dit eget valg og ansvar, om du ønsker at benytte dig af det ophold, du har bestilt (jf. Udenrigsministeriets rejsevejledninger). Hvis du ønsker at annullere dit ophold, så er det de betalings- og annulleringsbestemmelser, som fremgår på din bekræftelse, der er gældende. Såfremt du vil annullere og opholdet ikke kan refunderes, så vil vi anbefale dig kontakte din rejseforsikring for at høre, om du er økonomisk dækket derigennem. OBS: For pakkerejser gælder retningslinjerne for Pakkerejseloven ref. de almindelige bestemmelser.

"Skal jeg have bestilt en rejseforsikring, inden jeg tager afsted?"

Svar: Uanset hvor og hvornår du har planlagt at rejse til udlandet, så anbefaler vi altid på det kraftigste, at du er passende dækket, hvis noget uforudset skulle opstå under ferien. Derfor er det vigtigt, at du tjekker op i god tid inden afrejsen, hvordan du er stillet og dækket hos din egen rejseforsikring. Såfremt du ikke har en rejseforsikring, så bør du tegne en – og der findes flere muligheder: Enten ved at kontakte din private indboforsikring eller at du henvender dig til en af de specialiserede forsikringsselskaber indenfor rejser, f.eks. Gouda. 

"Hvordan er det med eventuel karantæne ved ankomsten til rejsemålet?"

Svar: Det er vigtigt, at du selv opsøger de aktuelle indrejseregler – og længere nede i denne FAQ har du links til flere af de sydeuropæiske landes officielle turistbureauer, som løbende opdateres. Desuden kan der fra de lokale myndigheder være krav eller frivillig anmodning om, at du skal og bør forhåndsregistrere dig hjemmefra – dette gælder f.eks. rejser til Sardinien, Sicilien og Kroatien.

"Skal jeg testes for Covid-19 hjemmefra?"

Svar: Det er et meget vigtigt spørgsmål. Og for at sikre, at du altid har den mest opdaterede information, så henviser vi til de enkelte landes officielle turistbureauer (se udvalgte links længere nede), hvor du kan finde mere information eller aktivt spørge om kravet om eventuel dokumentation for at skulle være testet negativ inden indrejse. Du bedes også læse på UM's hjemmeside under det enkelte lands rejsevejledning, hvad der kræves her og nu - og bemærk at det hele tiden kan ændres sig og blive opdateret.

"Hvilke generelle forholdsregler kan der ellers være inden ankomsten?"

Svar: Flere hoteller og opholdssteder anmoder om online check-in/præ-registrering hjemmefra – det vil oftest være via en app eller et link på deres hjemmeside. Da vi ikke altid modtager denne information fra hotellet/opholdsstedet, så er det derfor vigtigt, at du i god tid selv aktivt undersøger, hvordan check-in-proceduren vil være for din ferie ved at kontakte hotellet direkte (du har kontaktinformationer på din voucher). 

Desuden vil vi anbefale dig at have ansigtsmaske med til alle rejsedeltagere for en sikkerheds skyld (dette af hensyn til pris og tilgængelighed på rejsemålet). Måske er den ikke nødvendig at bære på hotellet/opholdsstedet, men det kan være, at det kræves ved eksempelvis check-in på hotellet, indkøb/shopping og på offentlige steder, markeder, restaurant m.m. 

Vigtig, flere lande kræver du registrere dig inden ankomst, læs mere her

De mest stillede spørgsmål – under ferien

"Bliver jeg testet for Corona ved ankomst til rejsemålet/opholdsstedet?"

Svar: Det kan sagtens være – og det vil være regeringsbestemt fra land til land. Det være sig alt fra en regulær test til temperaturtagning. Dette kan være såvel ved grænsen eller i forbindelse med ankomsten til dit hotel/overnatningssted. Vi vil anbefale dig at besøge landets officielle turistbureau via de angivne links nedenfor (eller selv finde det online, hvis dit rejseland ikke er med på listen nedenfor). Såfremt der tages en test eller måles temperatur (må som oftest ikke overstige 37,5 grader), så vil det oftest være gratis, men eventuel omkostning hertil vil være for den rejsendes egen regning. Temperaturmåling kan også forekomme periodisk efter opholdets start.

"Kan der være faciliteter på stedet, som er påvirkede af Covid-19?"

Svar: Ja, det kan der godt være – og det vil i så fald være for din og de andre gæsters skyld, så I kan få en så god og tryg ferie som mulig. Nedenfor har du en liste med de mest almindelige ændringer, der kan være – men da de er meget generelle, så anbefaler vi, at du kontakter os eller opholdsstedet for at få en specifik og aktuel briefing. 

  • Ændrede/forkortede åbningstider i receptionen, baren og/eller restauranten
  • Det kan være, at forudbestilt forplejning skal indtages på værelset/i lejligheden
  • Ændrede/forkortede åbningstider ved swimmingpoolen og antal pladser/solsenge kan være begrænsede
  • Ændrede/forkortede/lukkede åbningstider ved indendørs pool, i SPA’en eller motionsrum
  • Der kan være ændrede forholdsregler ved forhåndsbestilt/inkluderet strandservice (gældende Italien)

Såfremt der er væsentlige ændringer hvad angår faciliteter på det sted, du har bestilt, så vil vi naturligvis kontakte dig, hvis vi fra stedet bliver informeret på forhånd. Grundet omstændighederne ydes der ikke refusion for begrænsede/lukkede faciliteter.

 

De mest stillede spørgsmål – efter hjemkomsten

"Kan jeg risikere at skulle i karantæne, når jeg kommer hjem fra ferie?"

Svar: Selvom det atter er blevet muligt at krydse grænserne, og selvom verden stille og roligt går mod mere normale tilstande, så kan det ikke udelukkes, at du bliver omfattet af krav om karantæne alt efter feriested og/eller arbejdsgiver. Det er derfor vigtigt, at du inden afrejsen har undersøgt disse forhold, og vores anbefaling er, at du kontakter din rejseforsikring og arbejdsgiver i god tid inden afrejsen fra Danmark.

 

Vigtige links hvor du kan søge mere nødvendig og praktisk information

  • Link til vores generelle side med information om Corona - klik her
  • Link til Udenrigsministeriets hjemmeside med rejseråd i en tid med Covid-19 - klik her
  • Link til EU-siden med information om "Re-open EU" - klik her
  • Link til IATA med information hvis du skal flyve til et EU land (hvor præ-registrering hjemmefra kan kræves) - klik her

Links til flere praktiske oplysninger omkring genåbning hos udvalgte landes officielle turistbureauer i Europa (på landeniveau og/eller rejsemål)
Kroatien - klik her

Italien - klik her -  og ikke mindst denne formular her (skal printes ud og udfyldes inden afrejsen til Italien)
Derudover også i tillæg Sardinien samt denne og Sicilien

Spanien - klik her

Portugal - klik her
Herunder Madeira

Grækenland - klik her

Cypern - klik her

Malta - klik her

Frankrig - klik her

Ungarn - klik her

Polen - klik her

Tjekkiet - klik her

Østrig - klik her

Tyskland - klik her

England - klik her

Holland - klik her

______________________________

Vi håber, at du med ovenstående informationer føler dig godt klædt på til din kommende (sommer)ferie 2020. Igen vil vi understrege, at du altid er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål, som ikke er nævnt i listen ovenfor – for det det er vigtigere end nogensinde før, at du som gæst kan føle dig tryg og glæde dig til et længeventet afbræk fra den nye, men nu næsten normale hverdag herhjemme!